Посета наше делегације Интернационалној школи „Даниле Кумар“ у Љубљани, резултирала је новом групом огледних часова који су реализовани у билингвалним одељењима четвртог и петог разреда.

Каква су искуства пренета из Словеније најсликовитије је приказано кроз предмете „Природа и друштво“ и „Географија“, где се, уз математику, примењује обједињено изучавање наставних јединица и енглеског језика.

Млађа група имала је задатак да, кроз CLIL методу, проучава брдске и планинске крајеве наше земље. Већ на самом почетку ученици су имали прилику да се опробају у решавању загонетки на енглеском језику и да се присете песмица које асоцирају на тему часа. На тај начин истовремено су јачали језичку компетенцију и смисао за тимски рад, размену идеја и креирање опуштене атмосфере, што је врло важан сегмент реализације предметне наставе по CLIL принципу.

Сваку наредну активност, учитељица Александра Керавица усклађивала је са „Classroom Timer Mouse“ да би и осећај за време могао да се имплементира у индивидуалан и групни рад, али да се не ствара додатни стрес током активности. Подељени у групе, ученици су користећи доступне интернет алате, странице и писану литературу, истраживали карактеристике свих типова висоравни у Србији, наводећи и тумачећи, при том, појмове и изразе на страном језику који ће им бити потребни у каснијем раду.

 

Потом су за сваку групу постављене четири „станице“ са задацима: састављање речи на енглеском језику од добијених слова, постављање питања и давање одговора у вези са лекцијом такође на енглеском и на крају, можда и најинтересантније, сналажење на географској карти.

 

Тиме су добијене три веома важне повратне информације – колико су деца научила овим начином рада, да ли су довољно увежбали комуникацију на нематерњем језику и до којих граница досеже њихова сналажљивост у постављању питања.

Уз то, наша учитељица је, кроз CLIL модел, понудила деци начин савладавања градива који излази из оквира традиционалног изучавања, јер у овом случају ученик није само пасивни посматрач. Стављен је у први план, сам поставља задатке и проналази решења, а предавач му само помаже да лакше усвоји нове вештине и знања и да уме да их користи.

Петаци, као већ добро потковани билингвалци, бавили су се истом тематиком на часу географије, али су изашли из оквира наше земље.

Познавајући „CLIL“ методе, наставница Тијана Секулић искористила је поменуту наставну јединицу да подстакне ученике да експериментишу са језиком. Подељени у групе, добили су задатак да, уз помоћ видео клипова и наставних листића на енглеском језику, на географској карти пронађу неке од најпознатијих планина, низија, висоравни, пустиња … и да, опет користећи страни језик, дају објашњење за дати облик рељефа.

Ово је уједно била и надоградња претходног знања о рељефу, с обзиром на то да су већ имали прилику да се суретну са географском картом и да су проучавали пределе Србије у четвртом разреду.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Осим тога, кроз групни рад, међусобну комуникацију, размену идеја и истраживање савременије литературе, показало се да  ученици брже усвајају нове садржаје и нове алате лакше примењују касније у свом окружењу.