Учење таблице множења је један од најбитнијих математичких задатака током школовања и, како учитељи знају да кажу, „нешто што треба знати у пола ноћи“. Уједно је и највећа ноћна мора за ђака, ако не схвати принцип добијања решења.
Како приближити таблицу множења ученицима и како то градиво учинити занимљивим? Како све то савладати ако је настава на нематерњем језику?
Лидија Фокс, учитељица другог разреда, покушала је да одговори на ова питања организовањем огледног часа, где је лекција множења бројем 2 урађена на српском и енглеском језику, применом „CLIL“ методе.
Деца су већ имала неко предзнање о множењу, што је била неопходна припрема за даљи рад. У „CLIL“ настави је то названо „pre teaching“ – савладавање вештина и знања неопходних за предвиђену лекцију.
Већ на самом почетку часа ученицима је дата главна улога што је такође једно од главних обележја примене „CLIL“ модела. Пред њих је стављен низ задатака, које ће заједно решавати, како би усвојили правило множења датим бројем, а користећи при том страни језик као средство комуникације.
Они су демонстрирали штафетно бројање унапред и уназад, увежбавали множење са 2 помоћу насумичног одабира карата и саопштавали резултат на енглеском језику.
Потом су, на основу приче о халавој гусеници ( „Very Hungry Caterpillar“, Eric Carle, 1969) правили своју верзију приче са две гусенице, израчунавајући шта су све оне могле да поједу током једне седмице, ако је једна успела да поједе једну јабуку у понедељак, две крушке у уторак, три шљиве у среду, четири јагоде у четвртак, пет помонанџи у петак, а у суботу гомилу хране (торту, кобасицу, лизалицу, лубеницу …)
На крају су учествовали у квизу који је представљао сажетак њиховог рада током овог часа.
Тако су, кроз игру, илустрацију и уз примену математичких појмова и записа, заједничким радом, на један неуобичајен начин остварили предвиђене исходе – савладали су правило множења најмањим парним бројем и тако поставили темељ за даљи рад.
Осим тога, показали су спремност на тимски рад, вољу да своје идеје изнесу без бојазни на грешку, као и да комуницирају на страном језику, што доприноси јачању и језичких и предметних компетенција.
Час је реализован као део пројекта “Вишејезичност као услов интеграције у ЕУ”, и резултат је учешћа нашег билингвалног тима у програму “Designing CLIL”, у циљу усвајања иновација у двојезичној настави и метода имплементирања енглеског језика у предметну наставу.
Део атмосфере са часа преносимо вам у кратком видео запису